۱۳۲۰ خدمت گذار فرهنگی در اختیار زائران ایرانی

25 نوامبر 2010

حجت الاسلام والمسلمین رجبعلی زمانی مدیریت جذب و اعزام معاونت امور فرهنگی بعثه رهبری گفت : با حضور روحانیون در مدینه اول بیش از ۵۰ هزار زائر بیت الله الحرام در مسجد شجره محرم شده و به سوی مکه عزیمت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از فارس ، زمانی گفت: به همین میزان نیز در مکه با راهنمایی‌های روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها در جحفه محرم شدند.

زمانی گفت: به طور معمول برای هر ۸۰ زائر زن و مرد یک مبلغ و یا مبلغه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در کاروان‌هایی که تعداد خواهران زائر بیشتر از ۶۰ درصد باشند یک مبلغه به آن کاروان داده شده است.

مدیر جذب و اعزام روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به وظایف روحانیون اعزامی به عربستان، گفت: بنابر توصیه‌ها و بازخورد عملکرد موجود کارهای فرهنگی در ارتباط با حج، بین روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها تقسیم کار صورت گرفته است.

وی در این زمینه افزود: در این ارتباط برخی مناسک و برخی دیگر تاریخ و بعضی هم معارف حج را به زائران تذکر داده و راهنمایی می‌کنند.

زمانی خاطرنشان ساخت: روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها علاوه بر آموزش مناسک و معارف حج موظفند چهار نوع مسابقه برگزار کنند که عبارتند از رسول خدا (ص) در قرآن، سیره شناسی پیامبر گرامی اسلام (ص)، غدیر شناسی و شناخت امامان معصوم مدفون در بقیع (علیهم السلام) که در مجموع در مدت سفر ۲۴۸۰ مسابقه برگزار می‌شود که این روزها در مدینه مسابقات محورهای سوم و چهارم مطرح است که به برندگان جوائز معنوی داده می‌شود.

وی با بیان فعالیت‌های مدیریت جذب و اعزام روحانیون بعثه مقام معظم رهبری گفت: از ابتدای آغاز موسم حج تاکنون دو گردهمایی در مدینه منوره و دو گردهمایی در مکه مکرمه برای روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها برگزار شده است، همچنین یک گردهمایی سراسری نیز در روز پنجم ذی الحجه در مکه مکرمه تشکیل شد.

زمانی افزود: در همایش‌ها و گردهمایی‌های برگزار شده نکات تازه و کاربردی از سوی اساتید مطرح و نکات معنوی، ارشادی و اجرایی نیز از سوی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به روحانیون تذکر داده شد.

وی یادآور شد: علاوه بر فعالیت‌های فوق الذکر از روحانیون و معین‌ها در نوبت‌های ارشادی در مسجدالحرام، پشت مقام ابراهیم و نیز صفا و مروه استفاده شده است.

زمانی در ادامه به شورای استفتاء اشاره کرد و گفت: اعضای شورای استفتاء علاوه بر حضور همه روزه در بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه، هر شب در مسجدالحرام پاسخگوی مسائل فقهی روحانیون و زائران بودند.

وی به برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل در روزهای پنج شنبه چهارم آذر ماه و پنج شنبه یازدهم همین ماه اشاره کرد و گفت: روحانیون، معینه‌ها و معین‌ها در این مراسم به منظور برقراری آرامش خاطر زائران بیت الله الحرام حضور چشمگیر خواهند داشت.