معتقدات یمنی ها و حقایق موجود در یمن

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

مسائل پیش آمده در یمن و متعاقب آن حمله کشورهای عربی به سرکردگی عربستان به این کشور باعث شده است که اوضاع کنونی یمن در صدر اخبار و تحلیل های سیاسی منطقه خاورمیانه قرار گیرد.

در این راستا و جهت آشنایی مخاطبین محترم با تفکر کشورهای متجاوز، ترجمه بخشهایی از خطبه های شیخ صالح بن محمد آل طالب امام جمعه مسجد الحرام را که در مورخ ۱۴/۱/۱۳۹۴ با عنوان «معتقدات یمنی ها و حقایق موجود در یمن» ایراد نموده است  تقدیم میکنیم. خطبه های ایشان بدون تغییر و صرفاً با تلخیص ارائه میشود، بدیهی است که قضاوت در خصوص ادعاهای ایشان با مخاطبین فهیم و اندیشمند می باشد.

خطبه اول

ای مسلمانان!

زمانی که پیامبرما محمد (ص) برای اعلاء دین الهی و گسترش توحید در زمین، نزدیکترین و دورترین نقطه ها را طی کرد کوههای یمن در زیر پای مردان دینی حجاز بود و یمن برای زیارت پیامبر خاتم آماده شد به طوری که شمشیری بکار گرفته نشد و ترسی ایجاد نگردید بلکه یمن با پاکی و اخلاص به پیامبر پیوست وآماده پذیرایی شد.

در اول اسلام حجاز همانند پرنده ای بود که شام و یمن دو بال برای آن بودند پیامبر خدا (ص) بین آن دو جمع می کرد یمن اصل و ریشه اش عربی است و مردم آن دارای آرامش – بزرگواری – دانا – ارزشمند و صاحبان بلاغت و ادبیات و اشعار زیبایند – یمنیها یاران اسلام و لشکریان پیامبر اسلام می باشند .

رسول خدا (ص) برای سرزمین یمن دعا کرد که خداوند برکاتش را بر او نازل کند و فرمود یمن سرزمین ایمان و اعتقاد درست است و از مردم یمن تعریف کرد و آنان را مردمی دانا – حکیم مهربان و دارای قلبی آرام بخش دانست و فرمود: آنان اسلام و لشکریان اسلام را یاری می نمایند .

ادامه نوشته را بخوانید »

اربعین حسینی در همه موجودات جهان

۱۹ آذر ۱۳۹۳

زراره بن اعین در روزهای حزن و تأثر اهل بیت عصمت و طهارت در ماه صفرالخیر محضر امام صادق (ع) رسیده سخن از اربعین سالار شهیدان و تأثیر شهادت آن حضرت در حادثه کربلا به میان آمد. امام صادق (ع) رو به زراره آن محدث بزرگ و قابل اطمینان و دیگر افراد حاضر در آن مجلس نمود سپس فرمودند :

یَا زُرَارَةُ إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَى الْحُسَیْنِ ع أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحُمْرَةِ وَ إِنَّ الْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ انْتَثَرَتْ وَ إِنَّ الْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً عَلَى الْحُسَیْنِ ع وَ مَا اخْتَضَبَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ وَ لَا ادَّهَنَتْ وَ لَا اکْتَحَلَتْ وَ لَا رَجَّلَتْ حَتَّى أَتَانَا رَأْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ مَا زِلْنَا فِی عَبْرَةٍ مِنْ بَعْدِهِ …[۴]

امام صادق (ع) فرمودند: ای زراره همانا آسمان بر مصائب وارده بر حسین [بن علی علیهما السلام] چهل بامداد خون گریست و همانا زمین بر مصائب وی چهل بامداد اشک سیاه ریخت و سیاه پوش گردید و همانا خورشید چهل روز گرفتار کسوف (گرفتگی) شد و چهره خشم و نقاب خونین برخود گرفت و همانا برخی کوهها قطعه قطعه شده و تبدیل به تکه‌های ریز و کوچک شدند و همانا دریاها متلاطم و پر امواج شده و و وضعیت خشمناکی بر خود گرفتند و نیز فرشتگان الهی چهل روز بر مصائب حسین بن علی(ع) گرییدند و اشک ریختند. و همانا پس از شهادت سالار شهیدان هیچ زنی از اهلبیت ما به نشانه شادی آرایش ننمودند و بر موهایشان شانه نبردند و آن را خضاب نکردند و چشم‌های خویش را سرمه ننمودند تا آنگاه که فرجام ستمکاران صحنه کربلا روشن شد و چون سر عبیدالله بن زیاد را که توسط مختار بن ابی عبیده ثقفی (ره) جدا شده بود و در مرآ و منظر مردم قرار گرفت مصائب و تألمات روحی کم شد، لکن حالت حزن و غم بر ما برای انعکاس صحنه کربلا و عبرت گرفتن دیگران برای همیشه ادامه یافت …

ادامه نوشته را بخوانید »

ماه نزول قرآن و دانستنی هایی از کتاب الهی

۶ مرداد ۱۳۹۲

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ (بقره، آیه ۱۸۵)

ماه رمضان، ماه نزول قرآن فرا رسید. نقطه عطف و اوج نزول برکات الهی در این ماه، شب قدر است، شب قدری که به تعبیر قرآن والاتر از هزار ماه است و نزول قرآن در این شب واقع شده است.

حال به امید اینکه در این شب‏ها با انس با قرآن هر چه بیشتر و بهتر از فیوضات ماه مبارک رمضان استفاده نماییم، به بخشی از دانستنیهای قرآنی اشاره می‏نماییم تا هر چه بیشتر با این کتاب الهی و جلوه های معجزه بودن آن آشنا شویم.

  1. تعداد آیات قرآن ۶۲۳۶ آیه می‏باشد.
  2. کل واژه های قرآن ۷۷۸۰۷ کلمه می‏باشد.
  3. کلمه «الله» ۲۶۹۹ مرتبه و کلمه «اللهم» ۵ مرتبه تکرار شده است.
  4. کلمه «رَبّ» و ترکیبات آن، ۹۱۴ مرتبه آمده است.
  5. کلمه های اصلی و غیر مکرّر در قرآن ۱۷۷۱ کلمه می‏باشد.
  6. کلمات اصلی و مشتق یک کلمه ۱۲۰۰۰ واژه می‏باشد.
  7. حدود ۲۰۰ واژه غیرعربی در قرآن استفاده شده است.
  8. حدود ۵۰ کلمه فارسی در قرآن بکار گرفته شده است.
  9. در قرآن بیش از ۵۰۰ آیه مربوط به احکام فقهی است.
  10. قرآن دارای ۱۱۴ سوره می‏باشد. ادامه نوشته را بخوانید »

اربعین سال ۶۱ یا ۶۲ هجری قمری؟

۱۳ دی ۱۳۹۱

عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع):
یَا زُرَارَةُ إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَى الْحُسَیْنِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحُمْرَةِ … وَ مَا اخْتَضَبَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ وَ لَا ادَّهَنَتْ وَ لَا اکْتَحَلَتْ- وَ لَا رَجَّلَتْ حَتَّى أَتَانَا رَأْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ وَ مَا زِلْنَا فِی عَبْرَةٍ بَعْدَهُ …؛

امام صادق(ع) فرمود: اى زراره آسمان تا چهل روز بر حسین بن على علیهما السّلام خون بارید و زمین تا چهل روز تار و تاریک بود و خورشید تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود … و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گریستند و هیچ زنى از ما اهل بیت خضاب نکرد و روغن به خود نمالید و سرمه نکشید و موهایش را شانه نزد تا وقتى که سر عبید اللَّه بن زیاد را به نزد ما فرستادند و پیوسته بعد از شهادت آن حضرت چشمانمان، اشک آلود بود…

کامل الزیارات، ابن قولویه، ص۸۱ ؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۰۶، ح۱۳

سؤال: آیا زیارت اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) از سوی امام زین العابدین(ع)، زینب کبری(س) و قافله همراه در برگشت از سفر شام سال ۶۱ هـ . ق (سال اول) و یا سال ۶۲ هـ . ق (سال دوم) واقع شده‌ است؟

ادامه نوشته را بخوانید »

شهر بدر یادآور اولین جهاد پیروزمندانه صدر اسلام

۱ بهمن ۱۳۹۰

پس از اتمام اعمال عبادی سیاسی حج امسال به سوی شهر پیامبر، شهر تکمیل دین الهی حرکت کردیم. در میان راه حدود ۱۱۰ کیلومتر مانده به مدینه منوره به شهر آیات الهی و در بردارنده نصرت‏های مادی و معنویش یعنی منطقه بدر کبری وارد شدیم.

در این منطقه رسول گرامی اسلام(ص) و یارانش در سال اول هجرت راه را بر مشرکان تا دندان مسلح که قصد هجوم به مدینه منوره را داشتند گرفتند. در آن روز نیروهای مشرکین سه برابر نیروهای مسلمان از جهت نیروی انسانی، ابزار و ادوات جنگی بودند.

در شهر بدر، مقبره شریف ۱۴ تن از بزرگترین صحابه گرانقدر رسول خدا(ص) همانند خورشید نورافشانی کرده و مضاجع آنان هنوز فضا را معطر میکند زیرا آن مجاهدان مطیع و پاکباخته کامل در راه خدا زنده اند، کسانی که در رکاب پیامبر(ص) همه هستیشان را با خدا معامله کردند و مصداق بارز «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (آل عمران: ۱۶۹)» گردیدند.

ادامه نوشته را بخوانید »

ملاقات با آیت الله حاج شیخ مهدی مصلی

۲۱ آذر ۱۳۹۰

مورخ ۱۳۹۰/۸/۲۹ در مدینه منوره به همراه برخی از روحانیون با علامه حاج شیخ مهدی مصلّی در منطقه باب العوالی ملاقات کردیم. این روحانی شیعه از اهالی قطیف میباشد که درسهای خود را در نجف اشرف و نیز قم مقدسه خوانده است و از فضل و دانش خوبی برخوردار است و مردم به ایشان علاقمندند.

در این ملاقات سخن از وضعیت مردم قطیف و احساء و شیعیان به میان آمد، فرمودند در سرزمین حجاز، شیعیان، مردمی متدین و علاقمند به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و عامل به قرآن هستند و در ایام عاشورای حسینی همه مساجد و تکایا و حسینیه‏ های منطقه فعال هستند و بحمد الله انسجام خوبی دارند و به علمای دینی علاقمندند و در مدینه منوره چنین است. سپس فرمودند: برخی از طلبه‏ های جوان جذب دروس حوزوی شده اند که با نشاط و آگاهی، مراحل درسی را می‏گذرانند. امید آنکه اینان در آینده مبلغان خوبی برای هدایت مردم منطقه باشند.

ادامه نوشته را بخوانید »

یادی از مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد عمری

۱۳ آذر ۱۳۹۰

به منظور تسلیت به خاندان بزرگ عمری بویژه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ کاظم عمری بمناسبت فوت مرحوم مغفور آیت الله حاج شیخ محمد عمری به همراه حضرت آیت الله استادی و ۱۵ نفر دیگر از روحانیون خدمتگذار بعثه مقام معظم رهبری به مسجد شیعیان مدینه در آخر شارع علی بن ابی طالب(ع) رفتیم.

پس از ادای احترام و قرائت فاتحه، فیلم کوتاهی از فراز و نشیب‏‏های زندگی آن عالم عامل و فرزانه سخت کوش و آن فاضل ذوب شده در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) گذاشتند. عبادت خالصانه و بی تابی او در عاشورای حسینی و نحوه عزاداری و گریه‏ هایش ما را منقلب کرد. او با سخنرانی هایش به دوستان امید و نوید می‏داد و در دل دشمنان هراس ایجاد می‏نمود. تشییع جنازه باشکوه وی نشانگر ارتباط و اخلاق نبوی او با مردم بود. مرتب قطعاتی از کلمات شیخ عمری بر روی فیلم گذاشته میشد: «اوصیکم باللین ثم اوصیکم باللین…. اوصیکم بالصبر ثم الصبر ثم الصبر ؛ توصیه میکنم شما را به اخلاق نیکو و مردم داری، توصیه میکنم شما را به مقاومت و بردباری..»

ادامه نوشته را بخوانید »

دیدار با دکتر اسعد علی

۲۸ فروردین ۱۳۹۰

در سفر زیارتی و سیاحتی­ که در ایام نوروز به کشور سوریه داشتم، پس از زیارت عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) و بنت الحسین رقیه (س) نشستی با استاد دکتر اسعد علی مؤلف مشهور سوری[۱] انجام شد.
در این نشست که در منزل نامبرده در منطقه جبل قاسیون برگزار شد، ابتدا از تأثیرگذاری انقلاب اسلامی و نیاز فرهنگی کشورهای اسلامی سخن به میان آمد.
اسعد علی اظهار داشت تألیفات زیادی را در زمینه بلاغت و فصاحت نگاشته و اخیراً رو به نوشتن تأویل و تبیین برخی از آیات قرآن نموده است که از جمله کتاب: المعجزات المریمیة ترجمات لخیرالبریة می‌باشد.
اینجانب ضمن تشکر از تلاش‌های فرهنگی ایشان در صحنه کشور سوریه و نیز در محافل بین‌المللی فرهنگی عرب و تدوین دهها کتاب، لازم دیدم نکاتی را راجع به تأویل قرآن گوشزد کنم،  از این رو اظهار داشتم:
ادامه نوشته را بخوانید »

ناخدای کشتی اسلام در بحرانی ترین زمان

۹ دی ۱۳۸۹

امام زین العابدین فرمود: «ای پسر زیاد آیا با کشته شدن مرا تهدید میکنی و میترسانی؟! تو نمیدانی کشته شدن در راه خدا فرهنگ همیشگی ماست و شهادت مایه افتخار و سربلندی ما بوده است.»[۱]

زین العابدین (ع) قافله سالار کاروان بازماندگان شهدایی بود که وظیفه سنگین رساندن پیام شهدای کربلا را بر عهده داشت. این وظیفه طاقت فرسا از عصر روز عاشورای سال ۶۰ هجری قمری آغاز شد. حساس‌ترین زمانی که دشمن می‌خواست خود را غالب و حاکم جلوه دهد و همه انگیزه شهیدان راه حق بویژه سرور و سالار شهیدان، حسین بن علی بن ابیطالب را خنثی کند.
دشمن سفاک و غدار، شهرهای کوفه و ساحلی فرات را آذین بندان نمود و بازماندگان اهل بیت عصمت و طهارت را با وضع رقت بار از کربلا حرکت داد و سرهای نورانی شهدا را پیشاپیش به نمایش گذاشت و قدرت نمایی کرد.
به راستی مبارزه منفی و مستقیم با حاکمان خونخوار و بیرحم، غیر منطقی و مکار و عیاش که همه ابزار زور و تبلیغ را در دست داشتند و خود را حاکم بر محراب، منبر و قضای مسلمانان و مؤمنان دلسوخته می‌دانستند و بالا‌تر آنکه همه را بنده حلقه بگوش خود می‌پنداشتند، کار دشوار و سختی بود. این کار نیاز به شجاعت و شهامت و برنامه ریزی بسیار دقیق و درازمدت داشت.
ادامه نوشته را بخوانید »

غدیر خم در خطبه امام مجتبى(ع)

۴ آذر ۱۳۸۹

حسن بن‏على(ع) در برابر طاغوت شام و مردم کوفه خطبه‏اى خوانده، مردم را به بالاترین نعمت از دست رفته، که حاکمیت اهل بیت(ع) بود، توجه داد، شایستگى و لیاقت خویش و مشروعیت خلافتش را متذکر شد و داستان روز بیاد ماندنى غدیر را چنین بازگو کرد:

«وقد سمعت هذه الامة جدى – صلى الله علیه و آله – یقول: ما ولّت أمة امرها رجلاً و فیهم من هو اعلم منه الا لم یزل یذهب امرهم سَفالاً حتى یَرجعوا الى ما ترکوه و سمعوه – صلى الله علیه و آله – یقول لأبى: أنت منّی بمنزلة هارون من موسى الّا أنّه لا نبىّ بعدى. و قد راوه و سمعوه(ص) حین اخذ بید أبى بغدیر و قال لهم: من کنتُ مولاه فعَلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه ثم امرهم ان یبلغ الشاهد منهم الغائب ثُمّ قال…»

«مردم، سخن جدم پیامبر(ص) را به یاد دارند که مى‏فرمود: هر گاه مردم کسى را به رهبرى خویش برگزینند در حالى که لایقتر و آگاهتر از آن فرد وجود داشته باشد، براى خویش تیره‏بختى خریده‏اند مگر اینکه دوباره بدانچه رها کردند و به فراموشى سپردند بازگردند و آنچه را که از پیامبرشان درباره پدرم شنیده‏اند دنبال کنند. رسول خدا مى‏فرمود:

ادامه نوشته را بخوانید »