حماسه پانزده خرداد با عاشوراى حسینى

8 فوریه 2008

فرهنگ کوثر – شماره سه
پانزده خرداد در تاریخ ملت‏ سرفراز ایران یک نقطه عطف فراموش نشدنى است و براى نهضت اسلام این ملت نیمه خرداد نقطه تحول بزرگى بوده است.

در نیمه خرداد ۱۳۴۲ ماموران رژیم شاه به دستور اربابش آمریکاى جنایتکار اقدام به دستگیرى بزرگ مرجع دین، حضرت آیت‏الله العظمى امام خمینى – سلام الله علیه – در قم نموده، و سپس معظم‏له را به تهران منتقل کردند، حرکت غیرعاقلانه رژیم شاه باعث ‏شد که مردم علاقه خود را در حمایت از اسلام و نیابت عامه ولى الله اعظم – روحى له الفداء – نشان دهند.

آن روز مردم شهرهاى مختلف ایران همچون تهران، قم، مشهد، اصفهان، شیراز، ورامین و … به پشتوانه امام خمینى – رحمه الله علیه – به خیابانها ریختند و در برابر جلادان تا ندان مسلح شاه با ست‏خالى ایستادند و پیوند ناگسستنى خویش را با امامشان و روحانیان فداکار و همیشه در صحنه به اثبات رساندند.

مأموران شاه در روز پانزده خرداد هزاران نفر از مردم را به خاک و خون کشیدند و خون مردم مظلوم و مدافع اسلام را در خیابانها و کوچه‏ها جارى ساختند، آنان هم با صلابت تمام به عشق حمایت از اسلام شربت‏شهادت نوشیدند، و همزمان با عاشوراى حسینى حماسه‏اى دیگر آفریدند و براى همیشه تاریخ جاودانگى نام خویش را با سالار شهیدان اباعبدالحسین – علیه السلام – و یاران جان بر کف او پیوند زدند.

روزنامه‏هاى آن روز در باره پانزده خرداد و شهیدان به خون غلطیده آن و پایدارى ملت مقاوم و رهبرى نهضت اسلامى ‏نوشتند:
واى بر آن تندباد نیمه خرداد کانهمه سرو بلند را ز بن افکند ننگ به جلاد، آن پلید که رى را کرد به خون شهید سرخ چو یا کند مویه بر آن کشتگان دشت ورامین سجده بر آن مردمان پاک خردمند

و در روزنامه «فریاد» بعد از پانزده خرداد چنین آمد:
آیه‏الله خمینى آیه‏اللهى تو راست / مرجع تقلید مائى حق خون‏خواهى تو راست
ما درودت مى‏فرستیم و سلامت مى‏کنیم / روزگار تلخ را شیرین به کامت مى‏کنیم
لکه ناحق بر پیراهن پاکت زدند / ما مسلمانان برى از اتهامت مى‏کنیم
بر على سوگند و بر جان شهیدانش قسم / شاه را ما عاقبت روزى غلامت مى‏کنیم(۱)

بعد از پانزده خرداد ۴۲ مراجع تقلید شیعه در ایران و نجف و … به دنبال نهضت اسلامى امام خمینى(ره) آن امام را با بیانیه ‏هاى خویش یارى دادند و همین سبب شد که پانزده خرداد به رهبرى امام(ره) سرمنشا آغاز انقلاب اسلامى و برکات فراوان آن گردد.

امام خمینى(ره) پس از پیروزى انقلاب اسلامى در سالروز پانزده خرداد سال ۵۸ در میان مدرسه مبارکه فیضیه فرمودند:
پانزده خرداد چرا به وجود آمد؟ و مبدا وجود آن چه بود؟ در دنباله آن در سابق چه بود؟ و الآن چیست؟ و بعدها چه خواهد بود؟
پانزده خرداد را بشناسید و مقصد پانزده خرداد را بشناسید و کسانى که پانزده خرداد را به وجود آوردند بشناسید … مخالفین پانزده خرداد و مقصد پانزده خرداد را بشناسید.
پانزده خرداد از همین مدرسه – فیضیه – شروع شد عصر عاشورا در همین مدرسه اجتماع عظیمى بود و بعد از اینکه صحبتهایى و افشاگریهایى شد، دنباله آن منتهى به پانزده خرداد شد.
پانزده خرداد براى اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدایت اسلامى و راهنمایى روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که پانزده خرداد را به وجود آوردند همین صنف جمعیت‏بودند که پانزده خرداد را به وجود آوردند و همین صنف جمعیت‏بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامى که براى اسلام قیام کردند و هیچ نظرى جز اسلام نداشتند. و از همین جمعیت که مقصدى غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند. (۲)

سالروز قیام پانزده خرداد ۴۲
آنان (استکبار و ایادى آن) از بزرگداشت پانزده خرداد وحشت دارند، چون این روز بزرگ تاریخ سرآغاز شکوفایى اسلام و استقلال و آزادى ملت است، در سایه اسلام است که استقلال به معناى واقعى آن و آزادى به معناى منزه آن تحقق مى‏یابد. روز پانزده خرداد در عین حال که چون عاشورا روز عزاى عمومى ملت مظلوم است روز حماسه و تولد جدید اسلام و مسلمانان است. بزرگداشت روز حماسه‏ آفرین پانزده خرداد بزرگداشت ارزشهاى انسانى در طول تاریخ است همان سان که بزرگداشت روز سرنوشت‏ساز عاشورا بزرگداشت اسلام و قرآن کریم است. ملت‏ شریف ما، بلکه ملتهاى مظلوم، از هر چه غفلت کنند از این روز الهى نباید غفلت کنند.

عاشورا با «نه‏» خود یزیدیان را در طول تاریخ نفى کرد و به گورستان فرستاد، پانزده خرداد پهلویان و پهلوى صفتان و ابرقدرتها را مدفون کرد. (۳)

پى‏نوشتها:
۱- بررسى و تحلیلى از نهضت امام خمینى(ره)، ج ۱، ص ۱۶۲٫
۲- بخشى از بیانات امام خمینى(ره) به مناسبت پانزده خرداد (۱۵/۳/۵۸) صحیفه نور، ج‏۷، ص‏۵۳٫
۳- بخشى از پیام امام خمینى(ره) به مناسبت قیام ۱۵ خرداد (۱۵/۳/۶۳)