در سالروز شهادت أمّ الائمه صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اولین چاپ کتاب «فاطمه(ع) چشمه جوشان هستی» به زیور طبع آراسته شد.
این کتاب در پنج بخش، زندگانی فاطمه زهرا(ع) از زمان تولد تا هنگام شهادت را بررسی نموده و سعی دارد آموزه های عملی و تربیتی زندگانی آن حضرت را در اختیار مخاطبین قرار دهد.
چاپ اول کتاب در ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۹۰۰۰۰ تومان انتشار یافته است.
«فاطمه چشمه جوشان هستی» در ۴۹۶ صفحه و در قطع رقعی توسط مؤسسه بوستان کتاب در قم منتشر شده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «فاطمه چشمه جوشان هستی»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
اولین چاپ کتاب «بحوث حول تقنیّه الدفاع فی الاسلام» در تابستان ۱۳۹۵ منتشر شد.
این کتاب که در خصوص مسأله حیاتی و مهم «دفاع» از نگاه منابع اسلامی و تجربه امت مسلمان میباشد به زبان عربی تألیف گردیده است.
چاپ اول کتاب در ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر گردید.
«تقنیّه الدفاع فی الاسلام» در ۴۵۶ صفحه و در قطع وزیری توسط نشر رشید در قم به زیور چاپ آراسته شده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «تقنیّه الدفاع»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
در صبحگاه پنج شنبه مورخ ۹۴/۶/۲۶ حجت الاسلام و المسلمین زمانی در جمع حجاج جانباز بالای هفتاد درصد در مکه مکرمه حاضر شد.
جمع حاضر که از ترکیب دو کاروان اعزامی از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس جهت انجام فریضه حج تشکیل میگردید در صبحگاه پنج شنبه جهت مراسم ورزشی دور هم جمع آمده بودند که استاد زمانی با حضور در بین ایشان و همراهی با آنان به بیان مطالبی راجع به نگاه امیر مؤمنان علی (ع) به ورزش و ضرورت آن برای جامعه به ویژه جانبازان دفاع مقدس پرداخته و آن را ضروری دانستند.
چاپ هفتم کتاب «اعجاز بیان» در اردیبهشت ۱۳۹۴ منتشر شد.
در چاپ جدید، علاوه بر ویرایش متن کتاب و برخی تصحیحات، طرح جلد کتاب نیز تغییر کرده است.
این کتاب در ۹۶ صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات جوانان موفق به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است که چاپ های قبلی «اعجاز بیان» در ۸۸ صفحه و توسط انتشارات کریمه اهل بیت(س) منتشر شده بود.
چاپ هفتم در ۳۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۸۰۰ تومان عرضه گردیده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «اعجاز بیان»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی، در جمع زائران عتبات عالیات درباره اهمیت عید نوروز و بهره برداری صحیح از آن در حرم مطهر مولای متقیان امیر عالم حضرت علی علیه السلام سخنرانی کرد.
وی گفت: درباره نوروز در کتابهای حدیثی مختلف بیش از هفتاد روایت ذکر شده که میتوان آنها را بر دو قسم تقسیم کرد. برخی دانشوران، با تکیه بر برخی روایات آنرا کم اهمیت میدانند مثلا گفته شده أن المنصور تقدّم إلى موسى بن جعفر(علیه السلام) بالجلوس للتهنئه فی یوم النیروز و قبض ما یحمل إلیه فقال (علیه السلام ): «إنی قد فتشت الأخبار عن جدی رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله فلم أجد لهذا خبراً» ؛ منصور به امام کاظم(علیه السلام) پیشنهاد کرد که در نوروز براى تبریک و شاد باش و گرفتن هدایا جلوس کنند. حضرت امام کاظم (ع) در جواب فرمودند: من در میان آثار جدّم رسول خدا(ص) تأییدى براى این عید نیافتم. البته برخی از پژوهشگران همچون مرحوم مجلسی این روایت را بعنوان تقیه ذکر کرده است. و میگوید امام کاظم خواست جلو سوء استفاده منصور را بگیرد.
ایشان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، فقیهان و محدثان دیگر با تکیه بر روایات بیشتر، مطالبی را که حاکی از ارزش و اهمیت این روز دارد عنوان کرده اند از جمله: معلی بن خنیس از قول امام صادق (ع) نقل کرده که حضرت در مورد نوروز فرمودند: انَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا وَ أَیَّامِ شِیعَتِنَا ؛ این روز به ما و شیعیان ما تعلق دارد.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی یادآور شد: همچنین در روایات دیگری، عید نوروز مورد تأیید قرار گرفته و برخی از علما در کتب فقهی خویش آدابی برشمرده اند. این آداب عبارتند از: ۱- طهارت و پاکیزگی ۲- غسل نوروز ۳- لباس تمیز و پاک پوشیدن ۴- چهار رکعت نماز بطریق خاص خواندن. این دستورالعمل شبیه آدابی است که در سایر اعیاد اسلامی رعایت میشود. امام صادق(علیه السلام)فرمودند: « إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ اَنْظَفَ ثِیَابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِاَطْیَبِ طِیبِکَ ؛ هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن.
همچنین هدیه دادن یکی از آداب عید نوروز شمرده شده است: « وَ اُتِیَ عَلِیٌّ بِهَدِیَّهِ النَّیْرُوزِ فَقَالَ علیه السلام مَا هَذَا قَالُوا یَا اَمِیرَالْمُوْمِنِینَ الْیَوْمُ النَّیْرُوزُ فَقَالَ اصْنَعُوا لَنَا کُلَّ یَوْمٍ نَیْرُوزاً » ؛ در روز نوروز هدیه ای برای حضرت علی(ع) آورده شد. حضرت فرمودند: این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند یا امیرالمومنین، امروز نوروز است. امام(ع) فرمودند: هر روز را برای ما نوروز کنید.
همچنین یکی از آداب این ایام، صله رحم و دیدار با دوستان است. در این روز ارتباط با بستگان و فامیل ار اعمال نیکو و شایسته است، و در روایات، نتایج و آثار فراوانی برای صله رحم بیان شده است.
ایشان ادامه دادند: غیر از اینها مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در کتاب وسائل برای بهره برداری از این مراسم و عادت خوب، نمازی را با کیفیت مخصوص ذکر کرده بدین شکل که چهار رکعت نماز با دو سلام (دو رکعت دو رکعت) مى خوانى رکعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره «کافرون» رکعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحید» رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین) خوانده میشود.
سخنران حرم علوی افزود در بررسی روایات اسلامی به این نتیجه میرسیم که ۸ مورد برای اهمیت نوروز ذکر شده که بعنوان منشور مطرح میشود. حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : إن الیوم الذی بویع فیه أمیر المؤمنین ثانیه کان یوم النیروز» روزی که حضرت علی (علیه السلام) به خلافت رسیدند روز دوم که مردم با ایشان بیعت نمودند، نوروز بود.
در پایان استاد زمانی بیان داشت: بیعت واقعی آن روز و امروز با امام علیه السلام در زندگی بشر تحول ایجاد میکند و شما زائران از این امر غفلت نکنید و امیدوارم امسال در محضر امیرالمومنین علی علیه السلام زندگی و باقیمانده عمر ما با فرج امام زمان عج و با دیدار و عنایات و دعای حضرت رقم بخورد و تحولی در وجود همه ما ایجاد شود.
در مراسمی که به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب (س) در حرم امیرمؤمنان حضرت علی(ع) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین زمانی به ایراد سخنرانی در رابطه با شخصیت آن حضرت پرداخت.
ایشان ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) بیان داشت: زینب، یعنی زینت پدر و این نامی است که خداوند توسط جبرئیل به پیامبرش فرمود تا برای دخترعلی بن ابیطالب علیه السلام انتخاب کند، که با انجام رسالت خویش زینت بخش پیامبر ص و ائمه شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت.
وی افزود: امام سجاد علیه السلام وقتی خطاب به عمه اش عقیله ی بنی هاشم در سخت ترین شرائط او را توصیه به صبر مینماید و می فرماید: «یا عمه اسکتی انت بحمد الله عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه » «عمه جان تو بحمد الله عالمه ای هستی بدون این که معلم داشته باشی و تو فهمیده ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو یاد داده باشد» پی می بریم که زینب کبری (س) علم و دانش خود را از طریق دیدن استاد و معلم به دست نیاورده، بلکه از جانب خدای تعالی به آن حضرت اعطاء شد گرچه اندوخته و دانشش منتسب به پدر و مادر و جد خویش است.
استاد زمانی از قول امام سجاد علیه السلام بیان داشت عمّهام زینب علیهاالسلام در تمام طول سفر اسارت از کوفه تا شام، پیوسته نمازهای واجب و مستحب خود را انجام میداد، و رنجهای سفر و مشکلات پرستاری کودکان یتیم و دلداری زنان داغدار، او را از ادای مناجات و تهجد غافل نمیکرد، حتی در بعضی از منزلگاهها میدیدم که وی در اثر ضعف و گرسنگی، به صورت نشسته نمازهای خود را میخواند، وقتی با نگرانی علت آن را جویا شدم، میدیدم آن بزرگوار سهمیه غذای خود را میان کودکان تقسیم کرده است ، و از شدت ضعف توانایی ایستادن نداشته است.
در شب عاشورا، نیز پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت، با خداوند راز و نیاز و مناجات میکرد، و پیوسته اشک از چشمهای او سرازیر میشد! عبادت و شب زندهداری زینب علیهاالسلام قهرمان کربلا به جایی رسیده بود که حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم از وی چنین در خواست میکند: «یا اختاه، لاتنسنی فی نافله اللیل»؛ خواهرم! در نماز شب خود، مرا از دعا کردن فراموش مکن.
ایشان اضافه کرد: حضرت زینب سلام الله علیها در حجاب و عفاف به مرحله ای رسیده بود که هیچ گاه همسایه ها صدای او را نشنیده بودند و شخصی او را ندیده بود. آن بانو هرگاه مردم به خواب می رفتند و شب همه جا را فرا می گرفت، برای زیارت جدش پیامبر بهمراه علی (ع )و دو برادرش حسن و حسین علیهما السلام از خانه خارج می شد.
یحیی مازنی در مدینه همسایه حضرت علی علیه السلام بوده است وی می گوید : من مدتی در مدینه در همسایگی علی بن ابی طالب علیه السلام و نزدیک خانه ای که زینب در آن زندگی می کرد بودم. به خدا سوگند هر گز وی را ندیدم و صدایش را نشنیدم. هرگاه می خواست به زیارت قبر جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله برود شب می رفت و امام حسن علیه السلام جانب راست و امام حسین علیه السلام جانب چپ و امیر مومنان علیه السلام در جلوی او حرکت می کرد و هنگامی که به قبر شریف می رسیدند، پدر از دختر پیشی می گرفت و چراغ را خاموش می کرد.
ایشان بیان داشت: امام حسین علیه السلام در معاشرت ها و روابط با خواهر خویش زینب (س) همواره به ایشان احترام می گذاشت. هر گاه زینب علیها السلام برادر خویش امام حسین علیه السلام را زیارت و دیدار می نمود آن حضرت برای تعظیم و بزرگداشت خواهر خود بپا می خاست و می ایستاد و او را در جای خویش می نشاند.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی، با اشاره به توجه حضرت زینب به قرآن و تفسیر آن، نکاتی تفسیری از محافل زیبای زینب کبری در کوفه را بیان داشت: کمک و مشاوره در امور زنان در حکومت علوی به عهده زینب (س) بود. وقتی عده ای در مدینه منوره بر علیه حکومت علوی حرکتی را تشکیل داده بودند او و ام سلمه در میان آنان رفتند و آنرا خنثی کردند.
در خاتمه خطیب حرم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ادامه داد گویا مصیبت و سختی، با سرنوشت حضرت زینب علیها السلام عجین گشته بود و خداوند صبر و پایداری را در او جلوهگر ساخت تا اسوه و الگویی برای همه پویندگان راه خدا باشد.
السلام علیک یا ابامحمد یا حسن بن علی، ایّها المجتبی و رحمه الله و برکاته
در آستانه ایام شهادت سبط اکبر رسول الله امام حسن مجتبی(ع)، و برای آشنایی هر چه بیشتر عاشقان آن حضرت با سیره عملی ایشان، فایل تصویری «مدیریت بحران در سیره سیاسی امام حسن مجتبی(ع)» بر روی پایگاه قرار گرفت.
این فایل به صورت تصویری (پاورپوینت) و برگرفته از کتاب «حقایق پنهان» میباشد که تحت نظر استاد زمانی تهیه و آماده شده است. مباحث مطروحه در سه بخش سامان یافته است:
- معرفی امام حسن مجتبی(ع)
- بحران موجود
- مدیریت بحران
برای دریافت این فایل میتوانید به به بخش «صوت و تصویر» مراجعه نمایید.
مدیریت پایگاه، از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال مینماید.
تجربه پاسخ به شبهات وهابیون در سرزمین وحی و برگزاری جلسات آموزشی برای روحانیون کاروان های حج و عمره توسط استاد زمانی، انگیزه ای شد تا با استفاده از مطالب طرح شده در این جلسات، فایلهای تصویری (پاورپوینت) این مباحث که مشتمل بر خلاصه ای از شبهات و پاسخهای آن است آماده و در سایت قرار داده شود. عناوین شبهات و پاسخها در دوازده عنوان سامان یافته که به شرح زیر است:
- شرک بودن توسل به انبیاء و اولیاء
- شرک بودن تبرّک به آثار اولیای الهی
- سجده بر فرش و دیگر ملبوسات
- بی فایده بودن زیارت قبر پیامبر(ص)
- عدم جواز تعمیر و ساخت قبور اولیای الهی
- ممنوعیت زیارت قبور توسط زنان
- تضاد شفاعت با سعی و تلاش ممدوح در قرآن
- عدم مشروعیت خمس
- تشکیک در امامت
- عقلانی نبودن امامت
- عدم وصایت پیامبر(ص) بر خلافت علی(ع)
- انکار ولادت مهدی موعود
برای دریافت این فایلها میتوانید به به بخش «صوت و تصویر» مراجعه نمایید.
مدیریت پایگاه، از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال مینماید.
کتاب «حقایق پس از مرگ» که پیرامون حیات اخروی انسان به بحث میپردازد، توسط انتشارات مشعر منتشر شد.
این کتاب که در بردارنده ده فصل است در ۳۸۴ صفحه و در قطع وزیری در تابستان ۱۳۹۱ به چاپ رسید.
برای معرفی بیشتر این کتاب به بخش کتابها مراجعه فرمایید.
حجتالاسلام والمسلمین رجبعلی زمانی، مدیر جذب و سازماندهی امور روحانیون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به اینکه ملت ما مبتلابه فاصله گرفتن فرهنگ عمومی زیارت از فرهنگ ناب آن هستند، گفت: بحث زیارت در تمام فرازهای زندگی ما ایرانیان نقش دارد و حتی غیر مسلمانان نیز این وضعیت را دارند.
وی با اشاره به اینکه مسئله زیارت به فرهنگ عمومی مردم ایران تبدیل شده است، اظهار کرد: بدون اغراق میتوان گفت یک سوم مردم ایران بلکه بیشتر در طول سال موفق به اجرای این امر الهی میشوند.
این روحانی کاروانهای حج و عمره اظهار کرد: اولین نکته در امر زیارت این است که زیارت به معنی بازگشت و توجه به پیمانی است که انسان با برخی از افراد میبندد است. یعنی اگر کسی بخواهد تجدید پیمانی با فردی داشته باشد این عمل وی را زیارت تعریف می کنند، که گاهی از راه دور و گاهی از راه نزدیک صورت میگیرد.
وی با تأکید بر این تعریف، عنوان کرد: اگر این تعریف را در نظر بگیریم و فطرت انسانی را مورد توجه قرار دهیم، این احساس در ما مشهود و قابل لمس میشود که وقتی فردی به کسی علاقه دارد و بین او و محبوبش جدایی ایجاد میشود، تلاش میکند برای تجدید این عهد و پیمان دوباره به سراغ محبوب خود برود.
حجتالاسلام زمانی، با اشاره به اینکه وهابیت در تلاش برای زیر سؤال بردن اصل زیارت است، گفت: زیارت یک ریشه فطری دارد، حتی در ادبیات عرب نیز به مسئله ایجاد سکنه و آرامش در دیار محبوب اشاره و عنوان شده است که زیارت در و دیوار خانه محبوب اگر چه جامد است و روحی ندارد، اما چون متعلق به محبوب است و محبوب در آن جای دارد سکینه و آرامش در فرد عاشق ایجاد میکند.
وی افزود: در مفهوم و فرهنگ همه زیارتها مطرح شده است که تمام کسانی که به زیارت میروند با امام خود تجدید پیمان و عهد میکنند. در روایات داریم که برای شهادت اباعبدالله(ع) حرارات و محبتی در دلهای مومنان به وجود آمد که این حرارت هیچ گاه از بین نمیرود.
حجتالاسلام زمانی افزود: اگر از این دیدگاه مسئله زیارت را بررسی کنیم معلوم میشود که قلمرو زیارت قلمرو دل، عشق و محبت است در همه کشورهای اسلامی و همه کشورها اعم از مسلمان و غیر مسلمان عمومیت دارد.
وی با تأکید بر اینکه فرهنگ زیارت فرهنگ عمیقی است همراه با دل، که در وجود انسان امید ایجاد میکند، تصریح کرد: تمام کسانی که میخواهند با کسی تجدید عهد کنند، بعد از زیارت در خود احساس آرامش روح دارند.
مدیر جذب و سازماندهی امور روحانیون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به وجود فرهنگ زیارت در ادیان آسمانی و غیر آسمانی، تصریح کرد: فرهنگ زیارت یک فرهنگ عمومی و انسانی است. انسان هر کجا که ممکن باشد اتصال به واجبالوجود پیدا کند زیارت را انجام میدهد و ما با این هدف خانه خدا، مسجد حضرت رسول(ص)، عتبات عالیات و … را زیارت میکنیم که میخواهیم اتصال به حق پیدا کنیم، به همین دلیل است که عشق به زیارت مطرح و در سیره ائمه به شدت مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به عشق و علاقه حضرت امام(ره) به زیارت، عنوان کرد: بزرگان ما چهرههایی که همه آنها را قبول داشتهاند و دارند، با فرهنگ زیارت و زیارت اهل بیت(ع) یک ارتباط عمیق و ریشهای برقرار کردهاند؛ مثلاً در حالات حضرت امام(ره) که از سال ۴۲ تا سال ۵۷ تبعید بودند عنوان شده که هر روز سه ساعت بعد از نیمه شب به طور عادی در حرم حضرت علی(ع) به سر میبردند و حتی زمانی که به دلیل کودتا در عراق نتوانستند به حرم امام علی(ع) خود را برسانند، از پشت بام که حرم حضرت پیدا بود مشعول زیارت شدند.
حجتالاسلام زمانی در جمعبندی سخنان خود اظهار کرد: پس زیارت یک تربیت، استمداد و امداد بسیار قوی است اما این مسئله فقط بخشی از زیارت است و بخش دیگر اعمالی است که ما در هنگام زیارت ائمه(ع)، که جزئی از فرهنگ شیعه است، انجام میدهیم.
وی در تبیین دلایل عدم تأثیرگذای عمیق مسئله زیارت در بین هزاران زائر عمره گزار، حجگزار، زائر عتبات عالیات، حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه(ع) و …عنوان کرد: اول باید دلیل و هدف زیارت شناخته شود. سفر تفریحی باید از سفرهای زیارتی جدا شوند، اگر قرار است به شهری سفر کنیم و آثار باستانی آن شهر را ببینیم، این سفر غیر از زیارت است.
زمانی با تأکید بر اینکه در روایات ما به سفرهای تفریحی نیز توصیه شده است، گفت: باید مسئله سفر از سفرهای زیارتی جدا شود. وقتی زائر قصد زیارت حضرت رضا(ع) را دارد باید بفهمد دیدن اطراف مشهد بحث جدایی است و بحث زیارت یک بحث دیگر است. اگر این تفاوت را توانستیم ایجاد کنیم تأثیرگذاری زیارت صد درصد خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر با قصد تفریح به شهری میرویم و در کنار آن فاتحهای نیز برای امامزاده آن شهر میخوانیم، طبیعی است که چنین سفری تأثیرگذاری خود را ندارد.