حجتالاسلام والمسلمين رجبعلی زمانی، مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اينكه ملت ما مبتلابه فاصله گرفتن فرهنگ عمومی زيارت از فرهنگ ناب آن هستند، گفت: بحث زيارت در تمام فرازهای زندگی ما ايرانيان نقش دارد و حتی غير مسلمانان نيز اين وضعيت را دارند.
وی با اشاره به اينكه مسئله زيارت به فرهنگ عمومی مردم ايران تبديل شده است، اظهار كرد: بدون اغراق میتوان گفت يك سوم مردم ايران بلكه بيشتر در طول سال موفق به اجرای اين امر الهی میشوند.
اين روحانی كاروانهای حج و عمره اظهار كرد: اولين نكته در امر زيارت اين است كه زيارت به معنی بازگشت و توجه به پيمانی است كه انسان با برخی از افراد میبندد است. يعنی اگر كسی بخواهد تجديد پيمانی با فردی داشته باشد اين عمل وی را زيارت تعريف می كنند، كه گاهی از راه دور و گاهی از راه نزديك صورت میگيرد.
وی با تأكيد بر اين تعريف، عنوان كرد: اگر اين تعريف را در نظر بگيريم و فطرت انسانی را مورد توجه قرار دهيم، اين احساس در ما مشهود و قابل لمس میشود كه وقتی فردی به كسی علاقه دارد و بين او و محبوبش جدايی ايجاد میشود، تلاش میكند برای تجديد اين عهد و پيمان دوباره به سراغ محبوب خود برود.
حجتالاسلام زمانی، با اشاره به اينكه وهابيت در تلاش برای زير سؤال بردن اصل زيارت است، گفت: زيارت يك ريشه فطری دارد، حتی در ادبيات عرب نيز به مسئله ايجاد سكنه و آرامش در ديار محبوب اشاره و عنوان شده است كه زيارت در و ديوار خانه محبوب اگر چه جامد است و روحی ندارد، اما چون متعلق به محبوب است و محبوب در آن جای دارد سكينه و آرامش در فرد عاشق ايجاد میكند.
وی افزود: در مفهوم و فرهنگ همه زيارتها مطرح شده است كه تمام كسانی كه به زيارت میروند با امام خود تجديد پيمان و عهد میكنند. در روايات داريم كه برای شهادت اباعبدالله(ع) حرارات و محبتی در دلهای مومنان به وجود آمد كه اين حرارت هيچ گاه از بين نمیرود.
حجتالاسلام زمانی افزود: اگر از اين ديدگاه مسئله زيارت را بررسی كنيم معلوم میشود كه قلمرو زيارت قلمرو دل، عشق و محبت است در همه كشورهای اسلامی و همه كشورها اعم از مسلمان و غير مسلمان عموميت دارد.
وی با تأكيد بر اينكه فرهنگ زيارت فرهنگ عميقی است همراه با دل، كه در وجود انسان اميد ايجاد میكند، تصريح كرد: تمام كسانی كه میخواهند با كسی تجديد عهد كنند، بعد از زيارت در خود احساس آرامش روح دارند.
مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به وجود فرهنگ زيارت در اديان آسمانی و غير آسمانی، تصريح كرد: فرهنگ زيارت يك فرهنگ عمومی و انسانی است. انسان هر كجا كه ممكن باشد اتصال به واجبالوجود پيدا كند زيارت را انجام میدهد و ما با اين هدف خانه خدا، مسجد حضرت رسول(ص)، عتبات عاليات و … را زيارت میكنيم كه میخواهيم اتصال به حق پيدا كنيم، به همين دليل است كه عشق به زيارت مطرح و در سيره ائمه به شدت مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به عشق و علاقه حضرت امام(ره) به زيارت، عنوان كرد: بزرگان ما چهرههايی كه همه آنها را قبول داشتهاند و دارند، با فرهنگ زيارت و زيارت اهل بيت(ع) يك ارتباط عميق و ريشهای برقرار كردهاند؛ مثلاً در حالات حضرت امام(ره) كه از سال 42 تا سال 57 تبعيد بودند عنوان شده كه هر روز سه ساعت بعد از نيمه شب به طور عادی در حرم حضرت علی(ع) به سر میبردند و حتی زمانی كه به دليل كودتا در عراق نتوانستند به حرم امام علی(ع) خود را برسانند، از پشت بام كه حرم حضرت پيدا بود مشعول زيارت شدند.
حجتالاسلام زمانی در جمعبندی سخنان خود اظهار كرد: پس زيارت يك تربيت، استمداد و امداد بسيار قوی است اما اين مسئله فقط بخشی از زيارت است و بخش ديگر اعمالی است كه ما در هنگام زيارت ائمه(ع)، كه جزئی از فرهنگ شيعه است، انجام میدهيم.
وی در تبيين دلايل عدم تأثيرگذای عميق مسئله زيارت در بين هزاران زائر عمره گزار، حجگزار، زائر عتبات عاليات، حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه(ع) و …عنوان كرد: اول بايد دليل و هدف زيارت شناخته شود. سفر تفريحی بايد از سفرهای زيارتی جدا شوند، اگر قرار است به شهری سفر كنيم و آثار باستانی آن شهر را ببينيم، اين سفر غير از زيارت است.
زمانی با تأكيد بر اينكه در روايات ما به سفرهای تفريحی نيز توصيه شده است، گفت: بايد مسئله سفر از سفرهای زيارتی جدا شود. وقتی زائر قصد زيارت حضرت رضا(ع) را دارد بايد بفهمد ديدن اطراف مشهد بحث جدايی است و بحث زيارت يك بحث ديگر است. اگر اين تفاوت را توانستيم ايجاد كنيم تأثيرگذاری زيارت صد درصد خواهد بود.
وی تصريح كرد: اگر با قصد تفريح به شهری میرويم و در كنار آن فاتحهای نيز برای امامزاده آن شهر میخوانيم، طبيعی است كه چنين سفری تأثيرگذاری خود را ندارد.

مرگ در نگاه دینداران به عنوان پلی است که حیات انسان را از زندگی دنیوی به زندگی اخروی متصل میکند و از این جهت نه تنها یک پدیده هراس انگیز نبوده بلکه باعث تکاپو و حرکت در صراط مستقیم است.
کتاب «حقایق پس از مرگ» که به موضوع شناخت حیات انسان پس از مرگ میپردازد در بردارنده ده فصل است:
- مرگ و زندگی
- تجسّم اعمال و ملکات نفسانی
- جهان برزخ
- رجعت
- نفخه صور
- معاد و رستاخیز عمومی
- ادله اثبات معاد
- صحنه های برجسته قیامت
- شفاعت
- بهشت و جهنم
نویسنده در هر فصل با استناد به منابع اصیل اسلامی، به بررسی موضوعات مذکور پرداخته و تلاش نموده است که مخاطب را با زبانی گویا با حیات اخروی آشنا نماید.
این کتاب به زودی منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد.
سومين همايش روحانيون و معينهاي كاروانهاي حج تمتع با شركت صدها نفر از روحانیون و مسئولان فرهنگي در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبري صبح روز دوشنبه 2/8/90 برگزار شد.
اين گردهمایی در ادامه سلسله نشستهاي تبيين سياستها و برنامههاي فرهنگي و بررسي وضعيت فرهنگي كاروانها و ايجاد هماهنگي در اين حوزه تشکیل شد.
در ابتدای این نشست، حجه الاسلام و المسلمين زماني در سخناني به شاخصهاي ارزيابي برنامهها و فعاليتهاي فرهنگي پرداخت و بر ضرورت همراهي با زائران در انجام مناسك زيارت دوره و رعايت سياستهاي اعلامي بعثه در تعامل با مسلمانان و تقويت اخوت و برادري اسلامي و اولويت دادن به برنامههاي قرآني تأكيد نمود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، به منظور تبيين برنامههاي فرهنگي و هماهنگي در اجراي برنامه و فعاليتهاي فرهنگي در كاروان ها و تبادل تجارب در خصوص امداد زائران نيازمند كمك در حج گزاري و ايجاد فضاي معنوي در كاروانها، صبح روز يكشنبه 1/8/90 با حضور 700 تن از اعضاي گروه ياوران حجاج كه داوطلبانه خدمت و تعاون و امداد به زائران و مشاركت در اجراي برنامههاي فرهنگي را پذيرفتند در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه برگزار شد.
در اين نشست حجت الاسلام و المسلمين زماني با بيان اهميت تعاون و امداد به حج گزاران در آموزههاي ديني و نقش مؤثر و سازنده ياوران حجاج در برگزاري جلسات قرآني و فعاليتهاي فرهنگي پرداخت و از حضور زائران جوان در گروههاي ياوران حجاج تقدير نمود.

ايشان با تأكيد بر امر كمكرساني و مساعدت به مردان و زنان ناتوان حج گزار، در اين رابطه به نقل دو روايت ذيل از امام صادق(ع) پرداختند:
1- شخصي محضر امام صادق(ع) رسيد و گفت من با ديگر دوستان مكه رفتيم تا رسيديم، همگي اثاثيه خود را جهت نگهداري پيش من گذاشتند و براي طواف خانه خدا رفتند. آيا من هم ثوابي بردهام؟!
امام صادق(ع) فرمودند: «انت اعظم اجرا ؛ اجر و پاداش شما از طواف كنندگان در بيت ا… الحرام بيشتر خواهد بود.»
2- مزارم بن حكيم به همراه محمد بن مصادف به مدينه رفتند. مزارم به هنگام ورود مريض شد محمد وي را راها كرد و به زيارت پيامبر خدا (ص) مشغول شد. مزارم نزد پدر محمدبن مصادف شكايت كرد. خبر به امام صادق(ع) رسيد فرمود: چنانچه به مزارم كمك ميكردي و از وي عيادت مينمودي ثوابش از زيارت پيامبر خدا(ص) بيشتر بوده است.

کتاب هفته، شماره 292 ، یک مرداد 1390، صفحه 24
معاد، والاترین انگیزه تربیت و تلاش در اندیشه خداپرستان
حجت الاسلام احمد زمانی، نویسنده
«اندیشه انتظار» (شناخت امام عصر (عج) و چگونگی حکومت صالحان) یکی از جدیدترین آثارم به حساب می آید که چندی پیش چاپ سوم آن از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.
یکی از دغدغه هایم در طول زندگی، معرفی امام زمان(عج) بوده است. اعتقاد به مهدویت و ایجاد مدینه فاضله توسط منجی از آغاز مطرح بوده و در تمامی ادیان و توسط انبیاء الهی مطرح شده است. از سوی دیگر «انتظار» ایده و اندیشه ای است که بر تمامی عقاید و رفتارهای فرد مسلمان تأثیر می گذارد. تشیّع با تأکید بر اندیشه انتظار و شناخت امام عصر(عج) انسان را با حیات طیّبه پیوند می زند و نویدبخش چگونگی حکومت جهانی صالحان است. بر همین اساس در این کتاب، اندیشه انتظار را به عنوان ایده فکری مطرح و مطالبی را که باید یک مسلمان شیعه در این رابطه از آنها آگاه باشد، بیان کرده ام. البته فراموش نکنیم که بحث مهدویت از مباحث پر چالش است و در طول تاریخ سوء استفاده های بسیاری از آن شده است. ما بر این باوریم که جامعه جهانی به چنین اعتقاد و تفکری نیاز دارد، بنابر این با بررسی عمیق این اندیشه از آغاز قرن نخست، این کتاب در 12 فصل تدوین شده است.
«ولادت قائم آل محمد(عج)»، «در انتظار مصلحی بزرگ»، «مصلح بزرگ در قرآن»، «بشارت ها و پیشگویی ها در روایات»، «غیبت صغری»، «آیین منتظران در غیبت کبری»، «عنایت های قائم آل محمد(عج)»، سوء استفاده از عقاید مهدویت»، «دیدگاه ها درباره تشرف»، «اماکن و مساجد منسوب به حضرت مهدی(عج)»، «علائم ظهور» و «حکومت جهانی قائم آل محمد(عج)» عنوان این فصل ها هستند. در این بخش ها به ترتیب به چگونگی ولادت، نام گذاری و توضیح درباره نام های آن حضرت، اهمیت انتظار، انتظار در امت های پیشین، انواع انتظار، آیات تأویل و تفسیر شده در شأن مهدی(عج) که به بررسی 29 آیه در 24 سوره از قرآن پرداخته است، روایات شیعه از چهارده معصوم(ع) و روایات اهل سنت، فلسفه غیبت، دوران غیبت، آیین منتظران در عصر غیبت در 10 محور اساسی، برکات حضرت مهدی(عج) و چگونگی بهره برداری، مدعیان دروغین مهدویت، مدعیان مشاهده و ارتباط، دیدگاه های سه گانه درباره تشرف، مسجد سهله، مقام حضرت حجت در نجف اشرف، کربلا و حلّه سیفیه، مسجد جمکران قم، علائم حتمی و غیرحتمی ظهور و ویژگی های حکومت مهدوی(عج) پرداخته ام.
از سوی دیگر امسال چاپ پنجم کتاب «اعجاز بیان»(ترجمه و شرح دو خطبه بدون الف و بدون نقطه حضرت علی(ع)) توسط انتشارات کریمه اهل بیت(ع) منتشر و ارائه شد. در میان روایات و احادیث منقول از حضرت علی(ع) دو خطبه بدون الف و بدون نقطه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند و هر فرد با نگاه نخست، برتری و قدرت فصاحت و بلاغت ویژه آن حضرت را درک می کند. این دو خطبه علاوه بر شگفت انگیزی در بعد لغوی و کلامی، دارای مضامین عالی در بعد خداشناسی، شناخت پیامبر(ص) و زندگی پس از مرگ هستند.
اما این روزها سرگرم پژوهش و گردآوری مطالبی در ارتباط با معادشناسی از منظر آیات، روایات و مباحث عقلانی هستم. به عبارت دیگر، حقایق پس از مرگ در این پژوهش ها بررسی شده اند و به آثار تربیتی آن در اندیشه خداباوران و معتقدان به معاد پرداخته ام که تا سه ماه دیگر این پژوهش به پایان می رسد و آن را برای چاپ آماده می کنم.
با توجه به اینکه کتاب «نظام دفاعی اسلام» سالهاست منتشر نشده و مخاطبان به این کتاب دسترسی ندارند، نسخه pdf این کتاب را آماده کرده و برای دانلود در سایت قرار داده ایم.
اميدواريم كه با انتشار نسخه الكترونيكي اين كتاب، خدمت كوچكي به محققان ارجمند صورت گرفته باشد.
براي دانلود اين كتاب به بخش كتابها مراجعه فرماييد.
«اعجاز بیان» برای پنجمين بار در خرداد 1390 به چاپ رسید.
چاپ پنجم كتاب «اعجاز بیان» در 5000 نسخه و با قیمت 1200 تومان منتشر شده است.
این کتاب در ۸۸ صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات کریمه اهل بیت (ع) به چاپ رسیده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «اعجاز بیان» و خريد آنلاين آن، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
كتاب «بحوث حول النظام العسكري في الاسلام» كه به زبان عربي نگاشته شده و سالها قبل در لبنان منتشر گرديده است، هم اكنون جزو كتب ناياب مي باشد.
بنابراين با توجه به عدم دسترسي مخاطبان به نسخه چاپي آن، نسخه pdf اين كتاب را آماده كرده و براي دانلود در سايت قرار داده ايم.
اميدواريم كه با انتشار نسخه الكترونيكي اين كتاب، خدمت كوچكي به محققان ارجمند صورت گرفته باشد.
براي دانلود اين كتاب به بخش كتابها مراجعه فرماييد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ،حجت الاسلام احمد زمانی ، استاد حوزه و دانشگاه و محقق در زمینه ی مهدویت در مسجد امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ضمن تسلیت ایام فاطمیه، زندگی اهل بیت (ع) را الگویی برای همه انسان ها دانست و اظهار داشت: اسلام در همه زمینه ها تعالیم کاملی دارد و به عنوان مثال در زمینه کمک به فقیر حدی را نمی شناسد و اهل بیت (ع) در کمک به فقرا برای ما الگو هستند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به وظایف مسلمانان قبل از ظهور امام عصر(عج) اشاره کرد و گفت: با استناد به روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) انتظار، دارای آیین نامه ای است که بر آمادگی مسلمانان برای ظهور در هر زمانی تأکید می کند و شناخت امام عصر (عج)، دعا برای ظهور ایشان ، تحمل یکدیگر ، توجه انسان ها به یکدیگر از وظایف قبل از ظهور است.

حجت الاسلام احمد زمانی سپس به ساخت و انتشار سی دی «ظهور نزدیک است» و مخالفت گسترده علما ، مراجع و محققان با این سی دی اشاره و تأکید کرد: این سی دی یکی از بلایای جدید برای نظام است. در این سی دی یک سری روایات برای ظهور مطرح شده که هیچ سندی برای آن وجود ندارد و اهداف سیاسی عده ای را دنبال می کند که به نفع نظام نیست.
وی افزود: در این سی دی معجون بسیار بدی از روایات مطرح و علائم قطعی و غیر قطعی ظهور گنجانده شده که این اختلاط بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام زمانی به توزیع گسترده این سی دی در داخل و خارج کشور اشاره کرد و یادآور شد: نکته مهم این است که باید تهیه کنندگان این سی دی را شناخت و توزیع و پخش میلیونی این سی دی در داخل و خارج کشور نیاز به حمایت ها و پشتوانه مالی دارد و مطمئناً این سی دی برای مطرح کردن اهداف عده ای خاص توزیع شده است.
وی ادامه داد: مطالبی که در این سی دی آمده باعث ایجاد انحراف جوانان می شود. وقتی که ذهنیت پاک جوانان نسبت به سید حسن نصرالله و حرکت خالص حزب الله لبنان دچار خدشه شود می توان این سی دی را از بزرگ ترین انحرافات دانست.
محقق در زمینه مهدویت گفت: سازندگان این سی دی به آبرو و حیثیت افراد بسیاری خدشه وارد کرده اند و مطمئناً این جریان از روی ناآگاهی کامل بوده و یا یک توطئه ای در راه است چرا که این سی دی انحراف ذهنی برای نسل جوان به وجود آورده است.
وی در پایان با اشاره به حمایت های امام عصر (عج) از انقلاب اسلامی گفت: مطمئناً با حوادث مختلفی که در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده عنایات خداوند و حمایت های امام زمان (عج) را می توان مشاهده کرد.
بنا به دعوت دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي تاکستان، محفل گفتمان ديني با عنوان شناخت امام عصر(عج) براي دانشجويان، در آمفي تئاتر دانشکده علوم کشاورزي در روز شنبه 89/12/7 برگزار گرديد.

در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين زماني راجع به چگونگي حکومت امام عصر سخن گفت.
وي پاسخ به نيازمندي بشر و رسيدن به آرمانهاي فطري را در سايه ظهور و حکومت امام زمان (عج) دانست.
ايشان با طرح اين سؤال که چگونه يک انسان الهي با نگاهي عام به پاکي ها و نيازهاي فطري، همه انسان ها را در يک محور يعني بندگي خالق جمع ميکند و آرزوي همه انبياء و مشعلداران هدايت بشريت را در جهان محقق ميسازد، به نقل حديثي از امام صادق(ع) پرداخت که عبد الله بن ابي يعفور سؤال فوق را از آن حضرت پرسيد و چنين پاسخ گرفت: «اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم» ؛ آنگاه که قائم آل محمد ظهور کند دست پرقدرت خويش را بر انديشه هاي مردم قرار ميدهد و فرماندهي عقلاني آنها را به کمک ميگيرد و با خرد جمعي، آرمانهاي الهي آنان را محقق ميسازد که همان خواسته هاي الهي و دروني بشريت است.
وی با بيان شرايط رهبري امام عصر و فراهم آمدن زمينه هاي مثبت و تبديل تهديدها به فرصت ها در عصر آن حضرت اشاره کرد و آياتي از قرآن کريم هم چون «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض» و «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون» را تبيين و تفسير نمود.

در پايان دانشجويان حاضر در محفل بيش از 20 سوال در رابطه با مهدويت مطرح کرده و از استاد که مؤلف «انديشه انتظار» است پاسخ گرفتند.